ManageEngine ITSM - Helpdesk Verksamhetsnytta

Så lyckas du med CMDB-implementationen

Att implementera CMDB i en organisation kan vara en stor utmaning. Maljeev Rafi,
Technical Manager ServiceDesk Plus på ManageEngine, ger oss de bästa tipsen
för att lyckas.

Varför behöver man CMDB?

CMDB (configuration management database) är kärnan i ITIL processen och på så sätt avgörande för en lyckad ITIL implementation. Nyttan med CMDB handlar i första hand om att se beroenden mellan processer, personer, applikationer och IT-assets. Överblicken behövs för att kunna göra analyser på effekter för verksamheten vid t.ex. förändringar. När du har en fungerande CMDB är det enklare att fatta välgrundade affärsmässiga beslut för din verksamhet. 

CMDB – navet för ITIL 

Maljeev menar att det är viktigt att förstå skillnaden mellan Asset management och Configuration management. Han berättar att alla ITIL-processer har sina data koncentrerade i en CMDB. All information samlas där, som Change management, Incident management och Problem management. Man behöver databasen för att kunna göra effektanalyser.

"När du har en fungerande CMDB är det enklare att fatta välgrundade affärsmässiga beslut för din verksamhet"

Börja med det viktigaste

– De som misslyckas försöker ofta att övervaka och kontrollera alla sina assets i CMDB, men det behöver man inte. Man behöver bara fokusera på sina verksamhetskritiska tjänster och deras relationer. Därför behöver man först av allt identifiera vilka de är.
Han menar att man ska börja smått och ta ett par av sina verksamhetskritiska tjänster till att börja med, definiera sina mest kritiska relationer, skapa en relationskarta och sedan se till att få alla relationerna hundraprocentigt rätt.
Enligt honom är det viktigare att hålla en liten mängd data regelbundet uppdaterad än en stor mängd som inte längre är relevant.
– Sedan kan man allt eftersom bygga vidare med relationer till andra kritiska tjänster, eller sina interna IT-tjänster. Får man inte sina mest kritiska tjänster rätt i en CMDB riskerar man att inte få ut den effekt man eftersträvade.

Maljeev.jpg

Maljeev Rafi i samtal med en kund om CMDB i ServiceDesk Plus.

CMDB behöver inte vara ett monster!

Maljeev berättar att när man googlar på hur man ska genomföra ett CMDB-projekt så får man mest upp vad som gått snett.
– Många verkar se CMDB som ett monster och då får man det inte att fungera. Man måste börja smått och sedan kan man skala upp databasen. Det är också viktigt att vara flexibel och inse att man måste fokusera på de mest kritiska relationerna som verkligen påverkar de tjänster man levererar, så att man får den överblick som behövs. Man behöver t.ex. inte skapa en relationskarta för en testserver som står nere i källaren som inte har någon verksamhetskritisk effekt överhuvudtaget, förklarar Maljeev.

Tips för att lyckas med CMDB

  • Förstå skillnaden mellan Asset- och Configuration management.
  • Börja smått och bygg sedan på efterhand.
  • Starta CMDB-implementationen med derelationer som påverkar de mest verksamhetskritiska tjänsterna.
  • Glöm inte att hålla databasen uppdaterad.
  • Var flexibel och pragmatisk. Satsa resurserna där de gör störst nytta.

 

Vill du få mer vägledning för att lyckas med CMDB?

Vi har tagit fram en guide som ger dig en grundläggande förståelse för vad configuration management database (CMDB) är och dess processer samt hur du tar CMDB från teori till praktisk användning i din organisation. Du laddar ner den kostnadsfritt på denna länk.

CMDB guide - från teori till praktik

Flera artiklar om CMDB

CMDB i ServiceDesk Plus

I helpdesklösningen ServiceDesk Plus är CMDB en viktig del och i denna video får du en introduktion till vad CMDB är och hur det fungerar i ServiceDesk Plus.

 

 

 

Markus Arvidsson

Markus brinner för teknik som genererar verksamhetsnytta. Han delar med sig av intressanta artiklar och nyheter samt sina egna reflektioner.

markus.arvidsson@inuit.se

Prenumerera på bloggen

Håll koll på senaste nytt genom att prenumerera. Vi levererar nyheterna direkt i din inkorg!