Klient och mobil ITSM - Helpdesk Verksamhetsnytta

Ökad produktivitet med smarta it-lösningar

En artikel ur kompendiet Innovation om Framtidens Arbetsplats i Svenska Dagbladet.

Hur ett företag i sin digitalisering anammar den tekniska utvecklingen och samtidigt utformar sina it-system är en av vår tids största utmaningar för många organisationer. En splittrad personalstyrka och en uppsjö av alternativ är bara två av hindren. Inuit finns till för att guida rätt bland alternativen.

Utvecklingen har gått snabbt sedan Inuit grundades för knappt 20 år sedan. I slutet av 1990-talet kunde det ta flera månader eller år innan organisationer uppdaterade operativsystemen medan idag förväntas uppdateringar ske automatiskt och inom loppet av några dagar på grund av ständigt nya säkerhetshot.

Går du inte de förändringsbenägna till mötes är risken stor att de tappar intresset kring sitt arbete och byter till annan arbetsgivare.

Idag finns också andra utmaningar. Utmaningar som att unga eller mer tekniska användare vill utnyttja, teknik som chatt för att kommunicera med arbetskollegor medan vissa andra har vant sig med telefonen och epost. Den yngre generationen är vana med att online-beställningar levereras snabbt och har de en fråga eller problem så tar de reda på det genom en sökning på Google.

Det är i hopp om att kunna överbrygga dessa utmaningar som Inuit finns.

– Vår filosofi är att leverera smarta IT-lösningar som gör att båda världarna kan mötas och finnas på samma arbetsplats, säger Thorir Eggertsson, grundare och vd på Inuit AB. Att lyckas med denna utmaning är helt väsentlig för de flesta företag.

– Går du inte de förändringsbenägna till mötes är risken stor att de tappar intresset kring sitt arbete och byter till annan arbetsgivare.

Inuit kallar sig själva för en värdeadderande distributör.

– Vi försöker inte sälja på våra kunder produkter utan hitta lösningar som funkar för dem och löser problem eller automatiserar rutinuppgifter, säger Thorir. En organisation har i dag i regel en uppsjö av olika program och lösningar att välja bland: Molntjänster, olika specialprogram, säkerhetstänk, lagstiftningar och olika plattformar såsom mobiltelefoner, surfplattor och datorer. Detta samtidigt som utvecklingen fortsätter i en rasande fart och som nya applikationer släpps hela tiden. Nyckeln för många företag är, enligt Thorir Eggertsson att välja,  och att välja rätt.

– Balansen är att använda en del av det som man redan har investerat i och att samtidigt ta till sig av en del av det nya som kommer för att säkerställa nöjd personal. En annan viktig komponent är att använda IT-personalen till rätt saker. Med det menas att inte belasta dem med rutinuppgifter som vem som helst hade kunnat klara av. Inuits lösning på det problemet är att använda tekniska lösningar för att automatisera och effektivisera processer för att öka produktiviteten. Exempel på detta är att bygga självserviceportaler och chatbottar som är ett snabbt och enkelt sätt för användare att få svar på vanliga frågor och möjligheten att beställa tjänster, samtidigt som det avlastar IT och andra verksamhetstjänster.

Ett företag som Facebook hade behövt ofattbart många anställda bara för att hjälpa folk med sina borttappade lösenord om användarna inte hade kunnat lösa det själva. Ur det perspektivet förstår nog alla hur ekonomiskt ofördelaktigt det är att använda IT-personal till sådana saker. Inuit hjälper sina kunder att automatisera processer med smarta verktyg som förenklar och effektiviserar deras vardag.

– Vi pratar inte om att slänga ut någonting, utan mer om att förenkla så långt det går. Tidigare fanns de här verktygen bara hos de största företagen, men i dag har de blivit tillgängliga för alla verksamheter. Hos oss får till och med de minsta företagen använda dem gratis.

Läs mer om hur du möter den digital arbetsplatsens tekniska utmaningar på www.inuit.se/digital-arbetsplats.

Vad är Unified Endpoint Management?

En viktig grundsten i en modern IT-miljö är unified endpoint management (UEM) som är ett system för att hantera alla endpointenheter såsom servrar, datorer, surfplattor och mobiler i organisationen från en central plats oavsett operativsystem. Det kan låta som en självklarhet idag men det är få som har ett system för det utan ofta hanteras datorer och mobila enheter separat. Dessutom är det vanligt att vissa OS och tredjepartsapplikationer inte han- teras i dessa system vilket medför sämre kontroll och säkerhetsrisker.
Här hittar du mer om unified endpoint management

 

Thorir Eggertsson

Problemlösare och grundare av Inuit. Brinner för att hitta smarta och enkla produkter som löser komplexa problem.

thorir.eggertsson@inuit.se

Prenumerera på bloggen

Håll koll på senaste nytt genom att prenumerera. Vi levererar nyheterna direkt i din inkorg!