Socialt engagemang

Fem insikter som kan hjälpa dig att bli snällare mot din hjärna

 

Du bär på ett mysterium. Mellan dina öron finns en märklig grå klump på drygt ett kilo. Den formar dina tankar. Den skapar dina känslor. Den lagrar dina minnen. Den styr allt som händer i din kropp. Din hjärna är du.

Så inleder Hjärnfonden sin beskrivning av hjärnan, vårt mest komplexa organ med mer än 100 miljarder nervceller som kommunicerar i 3000 km i timmen. Det är ofattbart när man tänker på det och även om utvecklingen går framåt när det gäller forskningen om artificiell intelligens känns det väldigt långt borta eller kanske omöjligt att skapa något så komplext som vår hjärna med datorkraft.

Du kanske undrar varför vi skriver om hjärnan här på vår blogg där det mesta kretsar runt IT-relaterade ämnen. Jo det är så att under 2017 stödjer Inuit Hjärnfonden som har till uppgift att samla in och fördela pengar till forskning samt informera om hela hjärnan och alla dess sjukdomar, skador och funktionsnedsättningar.

Hjärnfonden har i några videor intervjuat några forskare och kunniga inom ämnen som vi alla kan relatera till i vardagen som betydelsen av sociala relationer, motion, sömn och kost. Och så har vi stress som vi inte kan undvika att ta upp när vi pratar om hjärnan. Här får du fem insikter om hjärnan:

Viktigt vårda sina sociala relationer

När vi är tillsammans med personer vi känner och tycker om så är vi avslappnade och känner oss lugna och trygga. Då går det lättare att koncentrera sig och hjärnan presterar bättre. Energin går inte åt till oro och ångest utan vi laddar batterierna och kan klara våra arbetsuppgifter bättre. 

Så om vi vill bygga upp en kreativ och högpresterande arbetsplats är det en viktig pusselbit att skapa en miljö där personalen känner sig trygg och uppskattad samt att vi försöker undvika negativa element som skapar oro och ångest.

Lär dig mer om hjärnan och social relationer i videon:

 

Motion är bra för hjärnan, men varför är det så?

Det viktigaste som händer när man tränar är att det bildas en faktor som fungerar ungefär som ett slags gödningsmedel för hjärnan och stimulerar bildningen av nya nervceller men skyddar också mot att nervcellerna bryts ner. Det gör att det både blir lättare att lära sig nya saker och att komma ihåg sådant vi redan lärt oss.

När man tränar frisätts det också mer av de ämnen som behövs för att nervimpulser skall överföras från en nervcell till en annan. Det är en anledning till att träning har en anti-depressiv effekt.

Lär dig mer om hjärnan och motion i videon:

 

Minnet stärks när vi sover

När vi sover är hjärnan aktiv på ett annat sätt och stödjer viktiga funktioner som vi behöver när vi är vakna. Bland annat stärks minnet under sömnen. Exempelvis om vi lär oss nya ord i ett nytt språk är det bra att göra det innan vi somnar.

Det finns också studier som visar att sömnen är viktig för att rensa bort ämnen som samlas när vi är vakna och som inte är bra att ha för mycket av.

Lär dig mer om hjärnan och sömn i videon:

 

Varför fisk gör dig smart

Hjärnan tar 25 procent av ditt dagliga energiintag

Fisk innehåller mycket av det nyttiga omega 3-fettet. Det smyger sig in i hjärnan och gör att signalerna i hjärnan lättare går fram. Det blir lättare att få iväg signaler åt olika håll, det är det som gör att vi blir smartare av att äta fisk.

Hjärnan behöver mycket energi, ungefär 25 procent av ditt energiintag.

Lär dig om hjärnan och kost i videon:

 

Hur påverkas hjärnan av stress?

Stress upplever vi alla från och till. När det är en kortvarig stressituation som när vi har bråttom eller det är jätteviktigt reagerar vår kropp med att sätta sig i högsta beredskap. Kroppen skickar mängder med energi till hjärta och muskler, samt till hjärnan för att kunna hantera en pressad situation. 

Kortvarig stress kan vara nyttig för hjärnan men när vi är långvarigt stressade och känner oss pressade utan att kunna göra så mycket åt situationen upplever vi negativa konsekvenser. Kroppen tömmer sitt energiförråd vilket i värsta fall kan ge följdsjukdomar.

Så det är viktigt att hjärnan får tid att återhämta sig efter stressiga situationer och att inte utsättas för alltför långvarig stress.

Tre tips för en tryggare och effektivare vardag på jobbet

Det finns många sätt att applicera det vi pratat om i denna artikel på vardagen på jobbet. Här är tre tips som vi tycker är relevant för dig som jobbar med IT.

Skulle du vilja lägga till ett tips? Skriv i kommentarsfältet nedan. En liten julklapp utlovas till de fem första tipsen.

  • Jobba proaktivt
    När det kommer till säkerhet är det idag en avgörande faktor att jobba proaktivt och förebyggande för att uppnå ett fullgott skydd när reaktiva metoder inte räcker till. Din IT-miljö behöver övervakas och smarta system kan varna dig innan något händer och när det blir problem kan vi snabbare hitta en lösning. Det ger en ökad trygghet hos personalen när oron och stressen minskas.
  • Jobba processinriktat
    Processer är vardagsmat för vissa organisationer och för andra kan det kännas som något tungt och jobbigt som man inte har tid med. Det gäller att hitta en balans som passar i den verksamhet man jobbar i för ordning och reda lönar sig i slutändan. Det skapar en trygghet hos de anställda som kan leva ut sin kreativitet när ramarna är satta. I många organisationer strävar man efter att införa ITIL, TRIM eller andra processmodeller i sin verksamhet. Oavsett vilka teorier vi tillämpar behöver vi förstå oss på förändringsledning eller change management som det ofta kallas i dessa sammanhang.

    Vi har tagit fram två kostnadsfria artiklar du kan ladda ned. En som handlar om det grundläggande i change management och tips på hur du kommer igång och en mer djupgående som guidar dig hur du kan tillämpa change management i praktiken och slår även hål på en del av mystiken runt ämnet.
  • Ta dig tid för inofficiella möten
    Underskatta inte de inofficiella mötena. Gemensam kaffepaus är ett utmärkt tillfälle att lära känna varandra bättre och samtidigt ventilera problem innan de blir stora problem. Detta går tillbaka till att vårda våra sociala relationer vilket gör oss trygga och kan prestera bättre.

Kanske fick du några nya insikter om hjärnan och hur det påverkar hälsan.

Vi kan sammanfatta denna artikel med att dra slutsatsen att när vi är snälla mot oss själva och våra medmänniskor så mår hjärnan bra!

 Bilden, video och en del texter är från Hjärnfonden.

Markus Arvidsson

Markus brinner för teknik som genererar verksamhetsnytta. Han delar med sig av intressanta artiklar och nyheter samt sina egna reflektioner.

markus.arvidsson@inuit.se

Prenumerera på bloggen

Håll koll på senaste nytt genom att prenumerera. Vi levererar nyheterna direkt i din inkorg!