Service desk är fortfarande idag ett begrepp många av oss förknippar med IT, för IT.
Hittills har också ServiceDesk Plus fokuserat på att erbjuda ITSM best practice för just IT även om flera av våra kunder använder det på olika avdelningar.
Med ett systemstöd för service management processer har det varit enkelt att skapa fördefinierade mallar, sätta processregler samt automatisera arbetsflöden.
I och med lanseringen av ESM, enterprise service management, för molnversionen av ServiceDesk Plus tar nu ManageEngine detta ett steg längre och involverar hela verksamheten, oavsett verksamhetsfunktion, genom att erbjuda möjligheten att inifrån befintlig service desk installation skapa unika instanser för respektive avdelning.
ESM finns även för on-premise versionen av ServiceDesk Plus. Läs mer om den här
Standardiserad ärendehantering för olika avdelningar
Detta innebär alltså att verksamhetsfunktioner, så som exempelvis HR, fastighet, och ekonomi får en egen instans med full flexibilitet och som dessutom har stöd för de bästa metoderna inom IT Service Management.
Varje instans är laddad med inbyggda mallar unika för olika affärsprocesser, vilket ger användarna flexibiliteten att snabbt och enkelt komma igång samt kunna utföra anpassningar för just sin funktion.
För att sammanfatta detta väldigt kort och enkelt: Flera servicedeskar i en servicedesk, centralt hanterat från en central portal!
Få en snabb introduktion i denna video (1:59 min) eller läs vidare längre ned.
Enterprise service management med ServiceDesk Plus
Centraliserad supportportal
Visa alla tjänster som slutanvändare har tillgång till i en enda portal anpassad efter varje persons åtkomstbehörigheter.
Gemensam enterprise service management portal
Hantera alla dina service desk instanser och användare från portalen, inklusive vilka användare som har tillgång till vilka instanser.
Unika service desk instanser
Skapa separata service desk instanser för varje verksamhetsfunktion och underlätta tjänsteleveransen med kod-fria anpassningar.
Automatisera uppgifter
Implementera ITSM-arbetsflöden för att effektivt hantera alla aspekter i tjänsteprocesserna.
Inbyggd katalog och mallar
Accelerera service management över avdelningar genom att använda färdiga mallar och servicekataloger som är unika för varje verksamhet.
Videointroduktion till enterprise service management (5:48 min)
Mer om ServiceDesk Plus hittar du här på vår produktsida. Vill du boka en webbdemo av ServiceDesk Plus kan du göra det direkt i Erik Tjärnqvists kalender.
Mathias Karlsson
Sales Engineer på Inuit. Brinner för innovativa lösningar, analyserar, konsulterar och hjälper er matcha rätt verktyg utifrån behov. Visar ofta och gärna saker ni inte visste fanns, men självklart behöver.