UEM - MDM Verksamhetsnytta

Unified endpoint management  - vad det är och varför du behöver det

Gartners bedömning är att de flesta organisationer kommer anamma  UEM under de kommande två åren.

IT-Management är en del i varje organisations ekosystem oberoende av vertikaler. De som är ansvariga för att ta hand om hanteringen av IT måste arbeta dygnet runt för att säkra och underhålla servrar, datorer, mobiler, surfplattor, IoT-enheter, virtuella maskiner och mycket mer. IT-administratören styr och hanterar alla dessa enheter centralt och på ett enhetligt sätt. Det är därför ett ekosystem baserat på unified endpoint management är avgörande för en framgångsrik IT-hantering.

Vad är unified endpoint management?

Unified endpoint management (UEM) är en metod för att hantera och säkra alla organisationens servrar och enheter från en enhetlig konsol. UEM är en utveckling och kombination av enterprise mobility management (EMM), mobile device management (MDM) och klienthantering. UEM innefattar olika typer av enheter och plattformar för att förse IT med säkerhet och hantering över olika plattformar vilket förbättrar den övergripande enhetshanteringen och IT-säkerheten.

Varför unified endpoint management ersätter EMM, MDM och klienthanteringsverktyg

Gartner introducerade kategorin unified endpoint management förra året och kategorin Magic Quadrant for Client Management i 2016. Med en ökning av antalet enheter i ett nätverk kan IT-administratörer uppleva det irriterande att använda flera verktyg för att hantera dessa enheter. Att ge administratörer möjligheten att hantera alla sina enheter från en enda konsol kan därför underlätta avsevärt. Med unified endpoint management kan IT-administratörer hantera olika kategorier av enheter, t.ex. de som är företagsägda, bring your own device (BYOD) och choose your own device (CYOD), både ur ett klienthanterings- och mobile device management (MDM)-perspektiv.

Unified endpoint management: Vidareutvecklingen av MDM och klienthantering

MDM kan användas för att hantera MacOS och Windows 10-enheter tack vare introduktionen av API, men MDM kan inte hantera traditionella klientapplikationer. Det är här klienthantering kommer in i bilden. Vissa tillverkare har omvandlat sin MDM-lösning till en UEM-lösning och behåller ett MDM-arbetsflöde som bas. Andra har ändrat sitt tillvägagångssätt för klienthantering för att anpassa sig till UEM.

Fördelar med att använda UEM:

  • Hantera, kontrollera, konfigurera och övervaka MacOS, Android, iOS, Windows och Linux-enheter från en enda konsol.
  • En enhetlig hantering av applikationer, enheter, datasäkerhet och compliance 
  • Förbättrad synlighet över nätverksenheter med slutanvändarsupport
  • Förbättrar lösningstid för SLA och ger ökad produktivitet när den integreras med ITSM-verktyg

UEM-lösningar underlättar hanteringen av både moderna och äldre system

Medan företag flyttar mot ett modernt ekosystem, kommer äldre applikationer att fortsätta att vara kvar ett tag. Unified endpoint management kan hantera inte bara moderna operativsystem som Windows 10 och Google Chrome OS utan även äldre enheter. Med så många nya och gamla operativsystem och enheter i ett nätverk behöver IT-avdelningar UEM för att hålla enheter uppdaterade för att säkra och skydda dem från oförutsedda säkerhetshot.

Utmaningar för IT-administratörer och hur UEM kommer att göra skillnad

Nedan finns tre utmaningar som varje IT-administratör kommer att möta när det gäller att hantera olika typer av enheter.

Synlighet:

Organisationer behöver ändra sin strategi för klienthantering från att hantera enheter till att hantera användare för att få en bättre förståelse för enheternas och användarnas krav. Med UEM på plats kan IT-administratörer hantera operativsystem, användare och enheter baserat på prioritet och efterfrågan.

Diversifierad automation:

I dagsläget använder organisationer olika metoder för att hantera sina enheter. De använder ofta MDM, EMM, klienthantering eller Active Directory-baserade verktyg. Med flera verktyg som är inblandade i att ta hand om en enda enhet kan automatiseringar som applikationshantering och policyutrullning överlappa varandra. Med UEM blir det strömlinjeformat och IT-administratörer behöver inte oroa sig för sådana krockar och rapporterna från UEM blir tillförlitliga.

Oaktsamhet i orsaksanalysen:

I dagsläget anstränger sig ofta organisationer mindre för att identifiera orsaken till problemet och utför istället en snabbkorrigering och går vidare till ett annat problem. Automatiserad övervakning och fördjupad prediktiv analys hjälper IT-avdelningarna att prognostisera och förhindra framtida problem vilket minimerar att sådana problem uppstår i framtiden. Detta tillvägagångssätt ger mer trovärdighet, tillförlitlighet och värde för verksamheten. Unified endpoint management hjälper företag att uppnå detta mål genom att leverera en sammanhängande rapport över alla enheter vilket möjliggör enkel och snabb analys.

Unified endpoint management från ManageEngine

ManageEngine erbjuder UEM i sin lösning Desktop Central som kan hantera dina Windows, Mac, Linux, ChromeOS, Android, IOS och TvOS-enheter. 

Desktop Central finns med i Magic Quadrant for Unified Endpoint Management Tools och har utsetts till  2019 Gartner Peer Insights Customers’ Choice for Client Management Tools. UEM är ett buzzword på marknaden just nu och organisationer har redan så smått påbörjat denna övergång. Gartner bedömer att de flesta organisationer växlar över till UEM under de kommande två åren.

Ta en titt på ManageEngines UEM-lösning Desktop Central som du kan ladda ner och utvärdera den när det passar dig. Vill du få en genomgång av lösningen eller har frågeställningar du vill ta upp tar du kontakt med oss eller boka en webbdemo så kommer en av våra produktspecialister hjälpa dig.

New call-to-action

Fler artiklar om UEM

Erik Tjärnkvist

Erik brinner för affärsutveckling, försäljning och ledarskap. Skriver om lösningar och utmaningar både från ett tekniskt och affärsstrategiskt perspektiv som ni som organisation står inför.