Change Management ITSM - Helpdesk Teknik

Så du jobbar tillsammans med en Change Manager men vet inte hur han fungerar

 

Det här blogginlägget vänder sig till dig som arbetar som IT-tekniker eller specialist inom IT i en organisation som har bestämt sig för att införa Change Management enligt ITIL (eller kanske till och med redan har infört det). Vem är denna person som numera har fått titeln Change Manager? Eller närmare bestämt vad är hans eller hennes roll?

Enkelt sagt är Change Managern en VD i förändringsledningen. Change Managern ansvarar för hela förändringsprocessen, från beställning till lansering. Det betyder att han mäts på förändringsprocessens framgång eller misslyckande. Så därför är det Change Managerns uppgift att leda och styra, precis som en VD gör.

  • Change Managern kallar till möten
  • Beroende på hur företaget väljer att ge mandat så är beslutet i en förändringsprocess upp till Change Managern (det kan alltså hända att Change Managern säger emot personer som samtidigt ingår i företagets ledningsgrupp)
  • Change Managern ansvarar för dokumentation kring förändringsprocessen

Därför krävs det att Change Managern har ledaregenskaper. Allt talar för att Change Manager är en roll man växer in i, och att den är lämpad för seniora personer i företaget.

- Jag är bra på att få med mig människor. Eftersom jag inte kan det här med drift så tänker jag att det är dessa egenskaper som gjorde att jag fick uppdraget. Att införa Change Management handlar om förändringsarbete och då kan jag utnyttja mitt sätt att få alla att dra åt samma håll, samt mina erfarenheter från det agila arbetssättet.

Det säger Mikael Lundkvist som arbetar som systemutvecklare och Change Manager på Enheten för IT-stöd och systemutveckling (ITS) vid Umeå Universitet.

Andreas Karlsson som har jobbat som konsult inom ITIL v3 och därmed har en bred erfarenhet som Change Manager, tillägger:

- Den största utmaningen för Change Managern är att få organisationen att förstå dess roll och mandat. Alla måste respektera denna roll och hur den fungerar. Om de inte gör det kan det bli en massa bekymmer i samband med Change-processen, vilket leder till att man inte kommer någonstans.

Din Change Manager = din projektledare

En väldigt applicerbar liknelse är att Change Managern är en form av projektledare. Och som projektledare brukar, så håller denna person ordning på trådarna. Och precis som för övriga projektledare krävs det att en Change Manager har följande egenskaper:

  1. Change Managern har en solid förståelse inom ämnet och kan använda denna förståelse i praktiken.
  2. Hen vet vilka specifika verktyg och metoder som behövs för att slipa genomförandet och planeringen av projektet.
  3. Change Managern förstår dynamiken i en grupp och är dess sammanhållande länk.
  4. Hen kan enkelt integrera nya metoder med den äldre grundstrukturen.
  5. Change Managern har en känsla för hur man kommunicerar effektivt med teammedlemmar för att få alla inblandade att förstå den övergripande visionen för projektet under hela resan.

Vad är det som är fördelen med Change Management enligt ITIL?

Mikael Lundkvist framhåller att hans avdelnings releaser nu är bättre uppstyrda och stabilare. Han menar att det är ett bra sätt att synliggöra och koordinera sina releaser.

- Den enskilt största fördelen med detta arbetssätt är att tekniska människor från olika avdelningar träffas, utbyter erfarenheter och pratar mer med varandra. Vår tolkning av Change Management är DevOps i praktiken.

Läs mer om Change Management och dess fördelar i vårt whitepaper Change Management i praktiken.

Ladda ner whitepapret Change Management i praktiken.

 

Mathias Karlsson

Sales Engineer på Inuit. Brinner för innovativa lösningar, analyserar, konsulterar och hjälper er matcha rätt verktyg utifrån behov. Visar ofta och gärna saker ni inte visste fanns, men självklart behöver.