ITSM - Helpdesk Verksamhetsnytta

Mätbar effekt och nytta av CMDB

I del 2 av vår TechTalk serie om CMDB (configuration management database) fokuserade vi på den mätbara nyttan och effekterna av en CMDB. Gäst var även denna gång Linn Leneklint, IT-chef på Basalt som delar med sig av sina erfarenheter från att praktiskt ha infört CMDB framgångsrikt.

I första delan av denna CMDB TechTalk pratade vi om hur du lyckas med ett införande av en CMDB som jag rekommenderar att du också tar en titt på.

Här kan du se och lyssna på hela avsnittet av vår CMDB TechTalk "Vilka effekter får CMDB på verksamheten” och längre ned kan du läsa Linns sammanfattande tankar inom området.

Lyssna på pod här eller på Apple Music, Spotify mm:

 

Vilken nytta och vilka effekter kan du förvänta dig?

För att man ska veta varför man ska införa en CMDB bör man nog först förstå nyttan med CMDB. Nyttan med CMDB handlar om att se beroenden mellan processer, personer, applikationer och IT-assets. Den överblicken behövs för att kunna göra analyser på effekter för verksamheten vid t.ex. förändringar. När du har en fungerande CMDB är det enklare att fatta välgrundade affärsmässiga beslut för din verksamhet.

Det finns en rad effekter som man kan se. Det kan vara allt från att man ser förhållandet mellan antalet changes som man skapar och avslutar, men även hur mycket incidenter och problem man har. Man kan även se effekter på hur mycket tid man lägger på att lösa incidenter, problem etc. Mycket handlar om vilka områden man vill mäta, man måste veta vart man kan tänka sig se effekter för att kunna vara lyhörd för dem.

Så exakt vilka effekter man kan förvänta sig skiljer sig från organisation till organisation. Hos oss på Basalt kunde vi se vissa effekter medans andra organisationer ser något helt annat. De effekter som stack ut hos oss var nog kring effektivitet, men även kontroll på IT-miljön och en annan förståelse för hur allting fungerar och hänger ihop.

Vilka mätbara fördelar är vanligt att se?

Det finns många fördelar med CMDB, inte minst tillhandahållandet av information gällande CI och dess dokumentation, det är otroligt värdefullt.

Müller (2015) konstaterade gällande CMDB att 70 % av kostnaderna i samband med en förändring spenderades på att identifiera IT-infrastrukturen och dess komponenter samt lokalisera CI. Han menade även att huvuddelen av dessa kostnader hade kunnat undvikits om det funnits mer exakt information tillgänglig vid tidpunkten av förändringen. Potentiella risker med en förändring kan bedömas i förväg och de negativa effekterna kan minimeras med hjälp av CMDB. Författaren sammanfattar det hela med att CMDB ligger som bas för kostnadsbesparingar och processoptimering.

Sista delan av i denna artikelserie handlar om handlar om fallgropar och utmaningar som kan uppstå när man inför eller jobbar med CMDB.

CMDB guide - från teori till praktik

CMDB guide från teori till praktik

Har du inte redan läst e-boken som Linn Leneklint skrivit bör du ladda ner den. Den ger dig kunskap, tips och idéer som du kan applicera i ditt CMDB-projekt, från teori till praktiskt tillämpning. Du får även ta del av hur Basalt införde sin CMDB i ServiceDesk Plus.

 

 

Linn Leneklint

Gästbloggare: Linn är IT-chef på Basalt AB. Hon har ett brinnande intresse för ITIL och på vår blogg delar hon med sig av sin kunskap och erfarenheter.