ManageEngine ITSM - Helpdesk Teknik

Agentlös fjärråtkomst är en av flera nya funktioner i ServiceDesk Plus

Agentlös fjärrstyrning, tightare funktioner gällande godkännande samt mycket mer! Vi fortsätter ge er updates gällande uppdateringar i ServiceDesk Plus!

I ett tidigare blogginlägg tipsade vi om nya funktioner som släpptes i build 9315-9321. Det handlade om live chat, en kombinerad ärende/uppgift-vy och en tidslinjevy i ärendehistoriken. I denna nya uppdatering, build 9323 - 9324, kommer flera nya funktioner och de viktigaste kan du läsa om nedan:

WebRemote

Agent eller browser-plugin är inte ett måste. Inte med denna nya WebRemote. De tidigare alternativen finns självklart också kvar. Detta är ett komplement, en extra adderad efterfrågad feature; Cross-plattform access till windowsmaskiner via RDP.

Ni har även valet att spela in fjärrsessionen och alla inspelningar hamnar under maskinens historik i ServiceDeskPlus. Initierar ni en remote direkt från en skapad ticket hittar ni även denna inspelning under denna tickets historik. Snabbt och enkelt!

webremote.png

Viktigt meddelande

Vi vet av erfarenhet att era tekniker ofta missar att ta del av viktiga meddelanden/announcements. Detta försöker vi nu lösa genom att ge er möjligheten att Broadcasta ut viktig information direkt från Quick Actions/Snabbåtgärder. Ni har möjligheten att skicka ut detta meddelande till alla inloggade tekniker, eller till alla. Detta meddelande kommer som en popup direkt på skärmen, oavsett vart i applikationen de befinner sig.

broadcast-message.png

Custom SMS Gateway

Tidigare hade ServiceDesk Plus möjligheten att göra inställningar för att se till att SMS-notifikationer skickades till tekniker genom leverantörer som Clickatell, BulkSMS och Site24/7.

Nu är det möjligt att själv välja vilken gateway ni vill använda. Gå till SMS-meddelandeinställningar och välj ”custom”.

custom-sms-gateway.png

Tightare godkännande i incidentprocessen

Nu finns valet att tvinga ett godkännande av samtliga med den behörigheten innan en åtgärd går igenom. Likaså om det behöver vara inloggade användare eller inte.

request-approval.png

Se detaljer om användaren samt tidigare tickets

Efterlängtad samt efterfrågad funktion! Detta ger teknikern möjligheten att direkt från incidentmallen se information om användaren samt dess tidigare skapade ärenden.

Teknikern kan på detta sätt få information som namn, e-post, telefonnummer samt även undvika att skapa dubbletter gällande ärenden. We like!

view-requester-details.png

Lösenord för nya användare

ServiceDesk Plus ger er nu möjligheten att få mer kontroll över nya användare och dess lösenord. När ni lägger till en användare manuellt, genom Active Directory eller LDAP kan ni välja om det ska vara ett förbestämt lösen eller ett slumpmässigt.

ldap.png

Fullständiga release notes hittar du här.

Enjoy!

 

Mathias Karlsson

Sales Engineer på Inuit. Brinner för innovativa lösningar, analyserar, konsulterar och hjälper er matcha rätt verktyg utifrån behov. Visar ofta och gärna saker ni inte visste fanns, men självklart behöver.

mathias.karlsson@inuit.se

Prenumerera på bloggen

Håll koll på senaste nytt genom att prenumerera. Vi levererar nyheterna direkt i din inkorg!